Les línies T4, T5 i T6 del tramvia modificaran el seu servei des del dijous 7 març i fins al diumenge dia 10. Els treballs d’implantació del sistema sense catenària a les vies i la posada en funcionament de la subestació elèctrica de Glòries -actuacions corresponents a la fase 1 de les obres de connexió del tramvia per la Diagonal- obliguen a alterar el recorregut de les línies del Trambesòs a l’altura de la plaça de les Glòries. Per tal d’afectar el mínim a les persones usuàries, aquestes obres s’han planificat per ser executades de manera continuada al llarg de tres dies i durant les 24 h del dia.

Les primeres actuacions obligaran a finalitzar el servei de les línies T4 i T5 a les 22 h el proper dijous 7 de març. La línia T6 com és habitual finalitza el servei a les 22 h. El dia 8, el servei s’iniciarà en el seu horari usual, a les 5 h del matí.
 

Del 8 al 10 de març, es produiran els dos canvis més rellevants:

La parada T4 Glòries canviarà d’ubicació actual davant dels Encants per situar-se de manera provisional en la futura ubicació, al sud de la plaça i a l’altura del Museu HUB del Disseny de Barcelona. En aquest àmbit de la plaça, els combois de la línia T4 circularan en ambdós sentits per una única via, la del cantó mar, fet que podria alterar les freqüències de pas. 

Durant aquest període, la nova parada no disposarà d’informació al passatge ni de màquines d’autovenda operatives i les persones usuàries hauran d’entrar i sortir per l’andana costat mar.

Per facilitar l’operativa anterior, les línies T5 i  T6 finalitzaran el recorregut a La Farinera, deixant sense servei el seu darrer tram (La Farinera – Glòries). 

Finalment, el diumenge 10 de març, amb motiu de la celebració de la Marató de Barcelona, la línia T4 romandrà tallada de 7 h a 15 h del matí aproximadament. Durant aquest matí es recomana l’ús de les línies T5 i T6 per als desplaçaments entre el Besòs i Glòries i l’ús de la línia 4 de Metro, amb estacions a Ciutadella|Vila Olímpica, Besòs, Selva de Mar i El Maresme|Fòrum.

Informació a les persones usuàries

Durant aquests dies de modificació del servei, TRAM proporcionarà personal d’informació en l’àmbit afectat (La Farinera i Glòries) per tal de guiar a les persones usuàries i garantir la fluïdesa del trànsit dels vianants.

Des d’aquest dimarts, els tramvies informaran a través de megafonia i de fulletons de les afectacions. Així mateix, les parades seran degudament senyalitzades amb cartells i indicacions.

L’ATM, l’Ajuntament de Barcelona i TRAM informaran també a través dels seus webs i de les xarxes socials.

 

Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), TUSGSAL, Dbus, Emtusa, Alsa, TRAM, Sagalés i Vectalia han signat un conveni de col·laboració per facilitar la mobilitat interempresarial de treballadores víctimes de violència de gènere que formin part d’alguna d’aquestes vuit organitzacions dedicades al transport públic.

L’objectiu del conveni és oferir una alternativa laboral a les treballadores víctimes de violència de gènere, ajudant-les a allunyar-se del seu agressor mitjançant l’accés, de manera segura, a altres mesures de protecció social. D’aquesta manera, si alguna de les empreses signants ha d’atendre un cas d’una treballadora de la seva plantilla que tingui la consideració de víctima de violència de gènere podrà contactar amb la resta de les empreses que s’acullen al conveni i rebre propostes de posicions laborals en alguna d’elles.

La possibilitat d’oferir una alternativa laboral, tal com recull aquest conveni, es basa en el mandat i l’especial protecció que atorga la Llei Orgànica 1/2004 de mesures de protecció integral contra la violència de gènere pel que fa a les dones treballadores que es trobin en aquestes circumstàncies. La Llei Orgànica preveu expressament el dret de la treballadora víctima de violència de gènere a la mobilitat geogràfica així com el dret a l’atur si es veu en la necessitat d’extingir la relació laboral. L’any 2018, la Conferencia Sectorial de Administración Pública ja va assolir un acord en matèria de protecció de les treballadores públiques donant lloc a mobilitat i mesures especials entre les diferents administracions de l’estat.

Les vuit companyies, que operen a l’estat espanyol, es comprometen a proposar una posició laboral de característiques el més similars possible a les de la posició que la treballadora exercia a l’empresa d’origen i a procedir a la seva incorporació efectiva. La treballadora comptarà amb una reserva del lloc de treball a l’empresa d’origen. El conveni inclou la constitució d’un grup de treball o d’una comissió formada per una persona representant de cadascuna de les empreses operadores que valorarà, quan es produeixi una petició, el perfil professional de la treballadora i les posicions laborals que se li puguin oferir.

Aquest acord de col·laboració se signa fruit de la iniciativa plantejada i promoguda per representants de les empreses signants en el marc de la Comissió de Mobilitat i Gènere de l’ATUC (Asociación de Transportes Públicos Urbanos y Metropolitanos). L’acte de signatura, que ha tingut lloc a les oficines d’FGC a Sarrià, ha comptat amb la participació del president de Ferrocarrils, Toni Segarra i Barreto, del director de l’Àmbit de Gestió Administrativa i de les Persones de DIREXIS TUSGSAL, Francisco Rodríguez Cazorla, del director gerent de Dbus, Igor González Aranburu, del director-gerent d’EMTUSA, Juan José Piniella Aranda, de la directora de Millora de Serveis d’Alsa, Paula Bouzada Outeda, del director gerent de TRAM Operadora, Xavier León Benítez, del conseller delegat de Sagalés, Ramón Sagalés Orteu, i del director d’Organització i Persones de Vectalia, Marc Mascareñas Sarda.

“Per a TRAM, aquest conveni és molt rellevant perquè s’emmarca dins de les iniciatives que ja duem a terme per fer front a la violència de gènere i creiem que és una bona eina per ajudar les víctimes. A més, cal destacar la unió per aquest tema entre els diferents operadors”, ha destacat Xavier León Benítez.

A l’acte també hi han assistit el secretari general de l’ATUC, Jesús Herrero, la presidenta de la Comissió de Mobilitat i Gènere de l’ATUC, María José Ajuriaguerra Uribe, i representants de les empreses signants que formen part de la comissió. 

TRAM inicia una col·laboració amb el Club Joventut Badalona, l’històric club de bàsquet de Badalona, amb la finalitat de donar visibilitat, entre l’afició de La Penya i visitants, a l’opció del tramvia com a mode de transport públic accessible i proper al Pavelló Olímpic de Badalona. Tan proper que la línia T5 de TRAM, que finalitza a la parada Gorg, es troba a 400 metres del pavelló i el connecta amb la plaça de les Glòries de Barcelona, passant també per Sant Adrià de Besòs.

El conveni anual inclou la cessió de tres suports publicitaris de l’Olímpic i presència als canals digitals per part del club a TRAM. En els suports físics, es plasmarà el logotip, mentre que a la pantalla LED anirà apareixent informació útil per a l’afició que s’apropi en tramvia als partits de La Penya. A més, amb l’aportació econòmica de TRAM, els treballadors de la companyia també gaudiran dels partits a casa de La Penya, amb 4 abonaments per temporada que s’aniran sortejant internament. 

TRAM treballa aquests acords de màrqueting per tal de portar la marca als esdeveniments pròxims a la zona d’influència del tramvia i per fer conèixer a la població aquesta alternativa sostenible de transport i consolidar-la tant els dies feiners com els festius.

El Club treballa amb la línia del transport sostenible per fer que els aficionats de la Penya puguin arribar a l’Olímpic de la millor manera possible. Aquest acord també inclou l’augment de la freqüència de tramvies en els dies de major afluència al pavelló.

Diumenge 11 de febrer es modificarà el servei de la línia T4 de TRAM, amb motiu de la celebració de la Mitja Marató de Barcelona, concretament al seu pas per l’avinguda Meridiana i l’avinguda Diagonal.

Entre les 7:45 i les 12:30 hores, no hi haurà servei en tota la línia T4. Entre les 12:30 h i les 13 h, està previst que es recuperi el servei entre les parades Estació de Sant Adrià i Glòries. A partir de les 13 hores, es preveu restablir el servei de la totalitat de la línia T4, un cop els organitzadors de la cursa la donin per finalitzada.

Durant el tall, es reforçarà el servei de la línia T6, mentre que la resta de línies de la xarxa tramviària funcionaran en l’horari habitual.

TRAM recorda que aquests horaris són aproximats i dependran, en tot cas, del desenvolupament de la Mitja Marató de Barcelona i de les indicacions de l’organització de la cursa.

La mobilitat és un dels elements clau i indispensable per combatre l’exclusió social. El projecte “Accés a la mobilitat per a les persones sense llar” engegat per Sant Joan de Déu amb el suport de Moventia i TRAM ajuda a reduir aquesta desigualtat que moltes persones pateixen, facilitant els desplaçaments en transport públic.

La iniciativa té com a objectiu donar accés gratuït a l’ús del transport públic a la ciutat de Barcelona i rodalia a les persones en situació de sense llar acollides als diferents programes d’atenció directa que porta a terme Sant Joan de Déu Serveis Socials - Barcelona, per tal que puguin assistir a les seves activitats formatives, de treball o recerca de feina, visites mèdiques, per recuperar la xarxa de relacions socials i familiars, per realitzar activitats de reforç de socialització (com ara d’oci i culturals) i qualsevol altre tipus de gestió i activitat coordinada amb els tècnics de Sant Joan de Déu perquè els ajudin a recuperar les regnes de la seva vida. 

Moventia i TRAM donen suport al projecte des de fa 7 anys, en el marc de les actuacions que totes dues companyies realitzen com a empreses socialment responsables. La seva vinculació suposa el finançament de la pràctica totalitat del cost anual del projecte per facilitar l’accés al transport públic de les persones ateses des de diferents programes socials de l’entitat. Durant el 2023 l’ajut ha incidit directament en prop de 600 persones i en els 7 anys que dura l’aliança, ja se n’han beneficiat prop de 3.600 persones.

Tant Moventia com TRAM han adoptat, des de la seva fundació, un clar compromís amb les persones, més enllà de la seva plantilla, persones usuàries i clientela. Tot anant en línia amb l’ODS 17, ‘Aliances per aconseguir objectius’, les dues empreses desenvolupen programes propis i col·laboren, com en aquesta ocasió, amb entitats i fundacions sense ànim de lucre, per impulsar una societat millor i contribuir a millorar la qualitat de vida dels col·lectius més vulnerables. 

El transport públic, eina d’inclusió    
A l’acte de renovació de l’aliança, han participat la vicepresidenta Corporativa, Comunicació Interna i Institucional de Moventia, Sílvia Martí; el director general de TRAM, Humberto López Vilalta; el director de Sant Joan de Déu Serveis Socials - Barcelona, Salvador Maneu; i el director de l’Obra Social Sant Joan de Déu, Oriol Bota. 

Durant la conversa, s’ha posat de manifest que el transport públic és una eina essencial perquè la ciutadania pugui desenvolupar les activitats de la vida quotidiana com estudiar, treballar o mantenir la xarxa social, i especialment per les persones en situació de sense llar que han d’accedir a diversos recursos públics distribuïts per tota la ciutat de Barcelona i la seva àrea metropolitana. A més a més, l’accés al transport permet gaudir d’activitats complementàries que incideixen directament en la seva recuperació, ja que enforteixen els lligams socials i amb la comunitat.

A la reunió també s’ha comentat el positiu impacte del projecte sobre l’ocupabilitat: al darrer any, prop de la meitat de les persones acollides surten del programa amb feina, recuperant els nivells assolits abans de la pandèmia. En el mateix període, també hi ha hagut un increment en l’evolució de persones que deixen el programa amb ingressos econòmics, assolint el 86% de les persones ateses.

Sobre Sant Joan de Déu
Sant Joan de Déu Serveis Socials Barcelona, entitat que va néixer fa 43 anys, té com a missió acollir i acompanyar de forma integral a persones en situació de sense llar, amb el propòsit de promoure oportunitats de desenvolupament personal i social per tal que puguin dur a terme els seus projectes vitals, sent una referència en aquest àmbit a la ciutat de Barcelona. Aquesta entitat atén cada any a Barcelona prop de 600 persones, el que representa el 15% de la totalitat de les persones en situació de sense llar a la ciutat, segons l’últim informe de Diagnosi de la XAPSLL (Xarxa d’Atenció a Persones Sense Llar). 

Per la seva banda, l'Obra Social Sant Joan de Déu treballa per la millora social i posa la solidaritat al centre de la vida de les persones a través dels projectes solidaris dels centres de Sant Joan de Déu. A més a més, part del seu compromís és sensibilitzar la societat de realitats sovint poc visibles i donar suport administratiu als centres pel que fa a la captació de donacions.

Sobre Moventia
Moventia és una empresa familiar, multinacional, especialitzada en el sector de la mobilitat. Va ser fundada l'any 1923 a Barcelona (Espanya) i avui, gairebé cent anys després, és una gran empresa consolidada i formada per una plantilla de 5.000 empleats. L'objectiu de Moventia és connectar persones i ciutats a través d'un model de negoci flexible, basat en la multimodalitat, orientat cap al client i sempre amb la innovació i la sostenibilitat com a eixos principals.

Moventia inclou dins de la seva estructura dues divisions. La primera és Moventis, referent en la mobilitat pública amb serveis de transport urbà, interurbà i discrecional. Moventis mou anualment a més de 150 milions de passatgers a través de 110 milions de quilòmetres, amb una flota de 1.850 autobusos i autocars, 41 tramvies i més de 45.000 bicicletes.

La segona és Movento, divisió dedicada a la mobilitat privada a través de la comercialització i reparació de vehicles. Movento és una de les companyies líder a la mobilitat privada amb més de 27.000 vehicles nous i d'ocasió venuts a l'any. A més, és experta també en la gestió de flotes, serveis postvenda per a camions, furgonetes, turismes, motos autobusos i autocars i, al seu torn, compta amb la gestió Car-as-a-service sota la marca Movento Drive.

Sobre TRAM
TRAM és l’empresa que gestiona les dues xarxes de tramvies a la Regió Metropolitana de Barcelona i que ha aconseguit que el tramvia sigui el transport públic més ben valorat segons l’Enquesta de Mobilitat en dia Feiner que realitza l’ATM (EMEF). La col·laboració en el programa accés a la mobilitat per a persones sense llar és un dels projectes de Responsabilitat Social Empresarial més rellevants en els que el tramvia participa i s’emmarca dins del seu pla anual de responsabilitat social; concretament en donar suport a una iniciativa que promou la igualtat d’oportunitats, la inclusió i la superació personal.

El TRAM celebra, el 3 d’abril de 2024, 20 anys de servei amb un total de 458.626.776 viatges en tramvia. Al llarg del present any, es duran a terme diferents activitats i iniciatives per commemorar l’efemèride, entre les quals destaca el cicle d’entrevistes “Trobades al TRAM”, 12 converses del periodista Pere Mas amb diverses figures mediàtiques de diferents àmbits, viatjant en el tramvia. Un 20è aniversari que coincidirà amb la incorporació de 3 noves parades en la xarxa Trambesòs, des de Glòries a Verdaguer, aquest 2024. 

Entre les diferents activitats i actes previstos per a la celebració d’aquests 20 anys està el cicle d’entrevistes “Trobades al TRAM”, 12 converses del periodista Pere Mas amb diverses figures mediàtiques de diferents àmbits, viatjant en el tramvia. 

El periodista Marc Giró, recent Premi Nacional de Comunicació de la Generalitat de Catalunya, obre aquest cicle d’entrevistes que tenen lloc en un tramvia, en circulació real i per les línies habituals del TRAM. Pere Mas també conversarà amb la cuinera internacional Carme Ruscalleda, el cantant Miki Núñez o la corredora de muntanya Núria Picas, entre altres. 

Les converses seran amb un to amable i distès i es parlarà no només del perfil professional de l’entrevistat sinó que també es posarà el focus en el factor humà. “Trobades al TRAM” es difondrà a través dels diferents canals en línia de TRAM (YouTube, Twitter, Facebook i Instagram), en el blog oficial “Propera parada” i, en format pòdcasts, en les plataformes Spotify i iVoox

Clica aquí per veure el vídeo a YouTube

Amb aquestes entrevistes, TRAM vol posar en relleu la feina feta durant aquests 20 anys, per oferir una mobilitat de futur, més eficient, sostenible i respectuosa amb la societat i el medi ambient, a la ciutadania de Barcelona i la seva àrea metropolitana.