TRAM ha signat un conveni de col·laboració amb la Fundació Altarriba per finançar part del projecte Sense Sostre que cobreix les necessitats bàsiques i sanitàries dels animals de companyia que viuen als carrers de Barcelona amb les persones en situació de sensellarisme.

Amb l’aportació econòmica de TRAM, es garantirà la identificació, la vacunació, la desparasitació, l’esterilització i l’atenció sanitària que requereixin aquests animals per un preu simbòlic o de manera gratuïta, ja que els seus responsables són persones en situació de vulnerabilitat, i no tenen aquestes necessitats bàsiques garantides per cap organisme.

La Fundació Altarriba ha desenvolupat el projecte del primer centre veterinari solidari per als animals de persones vulnerables i actualment compta amb dos centres veterinaris professionals on atendre els animals i, també gestiona un refugi on poden acollir-los temporalment en cas de necessitat o per iniciar el procés d’adopció permanent en cas de defunció de la persona responsable.

Cal recordar que l’hivern és la pitjor època de l’any per a les persones sense llar perquè s’exposen a les baixes temperatures i els centres que les poden acollir de nit no deixen entrar els seus animals de companyia, una petició que durant any també ha fet la Fundació Altarriba. Això fa que moltes persones sense llar prefereixin exposar-se a la intempèrie amb tot el que això suposa per la seva salut i seguretat. Aquesta és una de les situacions en que pot actuar la Fundació.

Els voluntaris de l’entitat, a més, ofereixen tallers i jornades en centres cívics i al carrer per tal d’informar sobre les cures generals bàsiques d’un animal de companyia i donar informació dels seus serveis solidaris.

TRAM també farà difusió del projecte a través de tots els seus canals digitals per tal d’arribar a possibles voluntaris i col·laboradors per a la Fundació Altarriba i sensibilitzar sobre la dificultat que tenen les persones sense llar de tenir cura de la seva única companyia: els seus animals també sense llar.

L’Associació de Directors d’Art i Dissenyadors Gràfics (ADG-FAD) ha atorgat el Laus d’Or 2020 Audiovisual a la campanya de civisme de TRAM 2019, El Trap de Kant.

Cada any els Premis ADG Laus de Disseny Gràfic i Comunicació Visual reconeixen els millors projectes en més de 50 apartats de cinc categories diferents tenint en compte des de la idea, fins a la seva execució i aportació a la societat. El Trap de Kant, fet per l’agència creativa Paradise Falls i Christian Flores per encàrrec de TRAM, ha rebut la màxima distinció ordinària en la categoria Audiovisual en la que competien altres marques com Movistar +, Seat, Loewe i Estrella Damm.

El jurat ha destacat la seva aproximació al públic més jove amb la contraposició dels elements clàssics amb estils de música urbans. Interpretar l’imperatiu categòric del filòsof Immanuel Kant amb el ritme i el llenguatge audiovisual dels clips de trap ofereix una narrativa renovadora. A més, veure personatges clàssics amb un comportament més alternatiu, fora dels marcs en què apareixen habitualment, permet que el públic en general li dediqui més atenció.

Fins i tot mestres de Filosofia van compartir-ho com a material per apropar la matèria i el civisme als estudiants.

El vídeo i altres variacions més curtes del mateix es van difondre exclusivament a través dels canals digitals del Tramvia de Barcelona i va tenir més de 600.000 visualitzacions en menys de 24 hores només en català. Tots els vídeos es poden trobar al canal de Youtube de TRAM en català, castellà i anglès: https://www.youtube.com/playlist?list=PLHeSnGs4CprMWFATke2MkjOR3904eOx6j

TRAM ha iniciat una llista col·laborativa a la plataforma de musica digital Spotify per ajudar a les persones usuàries a gaudir dels seus viatges en silenci al transport públic.

La playlist ‘TRAM viatja en silenci’ s’ha engegat amb 10 cantants de diferents municipis de l’àrea metropolitana de Barcelona i d’estils musicals diversos: Estopa, Stay Homas, La Folie, Love of Lesbian, Aitana, Manel, Zeidah, Ferran Palau, La Rosalía i Maria Arnal.

Amb l’objectiu d’amenitzar els viatges en tramvia, que ara es recomana fer en silenci per evitar possibles contagis de COVID-19, el Tramvia de Barcelona anima tant a les persones usuàries com a la ciutadania en general a afegir a aquesta llista les seves cançons preferides.

La llista col·laborativa vol millorar l’experiència de viatge dels usuaris de transport públic, que tants canvis han viscut aquest any, ajudant-los a descobrir nous artistes i posant banda sonora als seus desplaçaments.

TRAM recorda que l’ús dels auriculars és imprescindible per escoltar música al transport públic sense incomodar a la resta del passatge.

Troba i segueix la playlist ‘TRAM viatja en silenci’ a https://open.spotify.com/playlist/3SlUMPvN474vFL95O9pcuE?si=Mb3heQo8TBKvSzWCczkYHQ

 

TRAM ha començat unes tasques de manteniment que es realitzen cada dos anys a les vies del tramvia per seguir garantint una sensació de confort i seguretat en els seus viatges. S’està aplicant la tècnica de l’esmerilat, que consisteix en polir la superfície de les vies amb pedra esmeril, a diferents trams de la xarxa tramviària per tal que els tramvies circulin millor i el viatge sigui més suau, còmode i silenciós.

Els treballs han començat a la xarxa Trambesòs, on continuaran tota aquesta setmana, i es realitzaran també a la xarxa Trambaix durant les dues primeres setmanes de desembre.

L’esmerilat s’aplica amb uns vehicles especials adaptats a les vies del tramvia i es realitza en horari nocturn per tal de no interrompre el servei habitual i garantir la mobilitat de les persones usuàries.

TRAM duu a terme constantment diferents tasques de manteniment i innovació en la consecució de la seva missió: transportar persones en tramvia de forma que els permeti gaudir d’un servei de mobilitat eficient i respectuós amb la societat i el medi ambient.

TRAM posa en circulació el primer tramvia que llueix al seu frontal una mascareta “adaptada” al vehicle. Tant a la xarxa Trambaix com a la xarxa Trambesòs, les persones usuàries del tramvia així com tota la ciutadania de l’àrea d’influència del transport podran veure tramvies vinilats amb la mascareta.

Es tracta d’una acció simbòlica que se suma a les campanyes que ajuntaments, governs i institucions sanitàries duen a terme per conscienciar sobre la necessitat de protegir-nos amb l’ús de la mascareta, como una de les mesures imprescindibles per frenar i superar l’actual pandèmia. Al mateix temps, TRAM vol transmetre que és un transport públic segur i que aquest vinil és una representació de tots els protocols que ha adoptat per garantir la salut i seguretat dels viatgers i les viatgeres.

Mesures contra la COVID-19 al tramvia

Des del començament de la crisi sanitària, TRAM ha posat en marxa els protocols necessaris de seguretat i higiene i ha intensificat les tasques de neteja i desinfecció. Aquestes accions han estat reconegudes amb el segell de qualitat d’higiene i control d’Applus, que valida la correcta aplicació de tots els protocols per evitar la propagació de la COVID-19 sobre l’entorn físic, les mesures d’higiene, les mesures tècniques, organitzatives, sobre l’equip i les mesures de control d’accés.

TRAM està aplicant tots aquells protocols de manera adequada i efectiva per tal d’evitar contagis de COVID-19 a les seves instal·lacions.

Mesures de seguretat en l’ús del transport públic

Actualment, les mesures de seguretat que totes les persones usuàries han de tenir en compte a l’hora d’utilitzar el transport públic són les següents:

  • És obligatori portar la mascareta correctament, tapant nas, boca i barbeta.
  • Està prohibit treure’s o baixar-se la mascareta dins dels vehicles.
  • Es recomana viatjar en silenci.
  • Es recomana evitar les hores punta.
  • És necessari rentar-se les mans abans i després d’accedir al transport públic.

TRAM ha posat en marxa un nou sistema de recopilació de dades d’origen i destí de les persones usuàries per millorar els seus estudis de la demanda i poder estudiar l’adaptació del seu servei als resultats.

El centre tecnològic Eurecat ha aportat, juntament amb la startup catalana Air-Fi, la tecnologia necessària per a l’establiment de models destinats a inferir l’ús del tramvia amb la integració de diferents fonts de dades i la implementació d’un sistema basat en Internet de les Coses (IoT). La solució es basa en detectar els senyals wifi anònims dels mòbils de les persones usuàries quan entren al tramvia, durant el seu trajecte i quan surten del vehicle, conjuntament amb la geolocalització de cada un dels tramvies, el sistema de comptatge d’usuaris habitual de TRAM i les seves dades històriques. Gràcies als models matemàtics desenvolupats, s’obté una matriu d’origen-destí que permet analitzar els hàbits d’ús dels viatgers a les diferents parades i línies del Tramvia.  

Tota aquesta informació big data s’emmagatzema en una plataforma interactiva que permet filtrar les dades - per data, hora, línia, parada, zona, direcció, número de vehicle, etc. - per donar resultats molt més acurats i, en un futur proper, fer prediccions utilitzant les dades emmagatzemades.

El càlcul dels trajectes origen-destí dels viatgers suposa una millora en la capacitat i precisió dels estudis de demanda de TRAM i facilitarà poder estudiar canvis en el seu servei que s’adaptin millor a la demanda real, en el moment en que siguin necessaris.

Durant el 2020, s’ha dut a terme la instal·lació final i ha començat l’anàlisi de les dades.