La Generalitat de Catalunya, l’Ajuntament de Barcelona i l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), administracions consorciades de l’Autoritat del Transport Metropolità, han anunciat aquest dimecres la nova política tarifària que determinarà els preus del transport públic de l’àrea de Barcelona el proper 2020. L’acord és una mirada de futur cap a un sistema més senzill i una gamma de títols de transport més concentrada, on les persones usuàries més habituals siguin les més afavorides.

En aquest sentit, el Sistema Tarifari Integrat estrenarà l’1 de gener la T-usual, un títol que neix per substituir la T-mes, amb viatges il·limitats durant 30 dies i de caràcter personal. El seu preu serà un 25% menys que el valor actual de la T-mes: la targeta d’una zona tindrà un cost de 40 euros. D’altra banda, l’altra gran novetat serà la T-casual, pensada per a persones que facin un ús menys intensiu, que substituirà la T-10 però que serà de caràcter unipersonal, amb un preu d’11,35 €, per a una zona tarifària.

La tercera targeta de nova creació aquest 2020 és la T-grup, una targeta multipersonal que, amb el mateix cost unitari que la T-casual, permetrà fer 70 viatges en 30 dies (79,45€ per a una zona). És un títol pensat per a l’ús ocasional del transport públic per part de grups, com ara escolars, esportius o d’altres.

Davant aquesta nova proposta de tarifes, Calvet ha destacat que els usuaris “que tinguin el transport públic com a base de la seva mobilitat hi sortiran guanyant”. Per al conseller, “ens trobem amb un canvi de model de mobilitat en què el transport públic passa d’un rol complementari a un rol central i en què anem cap a un nou model que ens du a transformar els títols buscant fidelitzar els usuaris”. “Amb aquest canvi de paradigma no només hi surt guanyant l’usuari sinó també el país i el planeta perquè a més transport públic, menys emissions de gasos amb efecte d’hivernacle, més qualitat de l’aire i més salut. I actuem davant l’emergència climàtica”.

El titular de Territori i Sostenibilitat ha destacat que aquest canvi de model, “que té com a títol estrella la T-usual”, no acaba amb la nova gamma de títols presentada avui. “Anem fent passes. L’any passat vam presentar la tarifa plana metropolitana i ara anem cap a una mobilitat més sostenible en què beneficiem amb un millor preu la freqüència d’us, simplifiquem els títols, busquem que el preu sigui proporcional a la distància recorreguda i minimitzem el frau. Tot plegat amb un doble objectiu: que hi guanyi l’usuari habitual i que cada vegada hi hagi més gent que pugi al tren, al bus i al tram del transport públic”.

L’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, ha celebrat l’acord assolit, qualificant la proposta de “revolució tarifària” i de “canvi de paradigma” que dona resposta a un clam ciutadà per afavorir l’ús del transport públic entre els usuaris habituals. “El gran canvi és que arriba la tarifa plana al transport públic de Barcelona” ha assegurat, afegint que es vol que el títol de referència sigui la T-Usual, que per 40 euros al mes permet viatges il·limitats. Colau ha afirmat que des de l’Ajuntament de Barcelona se seguirà treballant i lluitant per augmentar la inversió en transport públic però alhora, ha volgut deixar clar que “avui passem a l’acció i ens assegurem que la major part de la ciutadania, la gent treballadora, la gent estudiant, la gent que ho té més difícil per arribar a final de mes tingui la major reducció tarifària que s’ha fet mai a la història”.

"Aquest any hem anat molt més enllà i hem dut a terme una transformació del sistema tarifari que havia estat vigent durant els darrers anys. Tot, amb l'objectiu de facilitar i impulsar un canvi d'hàbits i fidelitzar usuaris al transport públic i beneficiar als que ja ho són de forma habitual", ha exposat el vicepresident de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat de l'AMB, Antoni Poveda, assenyalant el punt d'inflexió que suposa aquest canvi de títols de transport públic. Poveda també ha exposat que "aquesta transformació no compromet la viabilitat econòmica, doncs ho hem fet de tal manera que el pressupost de l'ATM també estigui equilibrat", i ha recordat també que, des de l'AMB, "estem pendents de recursos de l'Estat per poder fer front a inversions necessàries i poder continuar millorant i ampliant la oferta de transport públic". D'altra banda, Poveda ha emmarcat aquesta transformació del sistema tarifari com un pas més per seguir facilitant a la ciutadania alternatives davant l'entrada en vigor, l'1 de gener de 2020, de la ZBE Rondes de BCN, que restringirà la circulació dels vehicles més contaminants de dilluns a divendres laborables de 7 a 20 hores. "Les rebaixes importants de preu d'alguns títols per als usuaris habituals, d'un 25%, no s'havien fet mai", ha apuntat, esperant que aquesta rebaixa també faciliti el canvi del vehicle privat al transport públic.

Consolidació de la tarifació social

La T-usual i la T-casual són els dos nous títols que pretenen ser la base del nou sistema tarifari, juntament amb la T-jove, que també reduirà el seu preu en un 25% (80 € per a una zona) i que permet fer viatges il·limitats als menors de 25 anys durant 90 dies consecutius, i la targeta gratuïta T-16, per als menors de 16 anys.

Pel que fa a la gamma de títols de tarifació social, es mantenen els títols FM/FN per a famílies monoparentals i nombroses, amb una reducció del preu d’un 25% de mitjana, excepte l’abonament trimestral, que s’elimina. També es manté la bonificació de la T-usual per a persones en situació d’atur que reuneixin les condicions establertes, títol que es congela amb un preu de 9,95 €.

La T-dia, amb viatges il·limitats durant 24 hores, passarà a valer 10,50€, la d’una zona tarifària, mentre que la T-aire, pensada per a dos viatges integrats en dies d’episodis declarats de contaminació ambiental amb restricció de trànsit, tindrà un preu de 2,05€ per a una zona. Continuarà en vigor la T-verda, gratuïta i amb viatges il·limitats durant tres anys per a persones que hagin desballestat el seu vehicle privat contaminant i hagin renunciat a comprar-ne cap altre en tres anys. A l’àmbit metropolità (36 municipis), la gestiona l’AMB a través d’AMB Informació. Fora l’àmbit metropolità, per a les persones empadronades a la resta de municipis de la xarxa integrada, l’AMTU.

La T-casual Treb. Aeroport per a les persones treballadores de l’aeroport també seguirà formant part de la gamma de títols integrats, que amb el mateix preu de la T-casual (11,35€, d’una zona) permet accedir a les estacions de l’Aeroport de la L9Sud de metro.
D’altra banda, el Bitllet Senzill, títol no integrat del Sistema Tarifari, tindrà un cost de 2,40€, en el cas d’una zona tarifària. El Bitllet Senzill Aeroport L9 Sud valdrà 5,15€.

Els títols socials de l’AMB i FGC mantenen les característiques existents fins ara.

Títols adquirits durant el 2019: bescanvis i caducitat

L’actual T-10 passarà a ser unipersonal a partir de l’1 de gener i es podrà utilitzar fins al 29 de febrer. Aquells usuaris que disposin de títols no exhaurits i no vulguin utilitzar-los com a unipersonals podran acudir als Punts d’Atenció, on es procedirà a la devolució de l’import pel nombre de viatges no usats. Tots els altres títols adquirits el 2019 podran utilitzar-se fins a la seva data de caducitat.

  VEURE MÉS

TRAM i Moventia han renovat el seu recolzament al projecte d’accés a la mobilitat per a persones en situació de sense llar ateses per Sant Joan de Déu Serveis Socials - Barcelona. Aquesta col·laboració, que s’emmarca en les actuacions que totes dues companyies realitzen com a empreses socialment responsables, suposa l’aportació de 60.000 euros per facilitar el transport públic de les persones ateses des de diferents programes socials.

En concret, l’ajut incideix directament en les més de 500 persones, homes i dones entre 18 i 65 anys, ateses anualment per Sant Joan de Déu Serveis Socials - Barcelona en el seus programes. La renovació de la col·laboració s’ha realitzat avui dimarts a l’Associació Cultural Casa Orlandai, en un acte en el que han participat la vicepresidenta Corporativa, Comunicació Interna i Institucional de Moventia, Sílvia Martí; el president de TRAM, Felip Puig; el director general de TRAM, Humberto López Vilalta; el director de Sant Joan de Déu Serveis Socials - Barcelona, Salvador Maneu; i el director de l’Obra Social Sant Joan de Déu, Oriol Bota.

Durant la trobada, els representants de les dues empreses han pogut intercanviar impressions amb una persona que havia estat atesa al centre residencial d’inclusió Hort de la Vila, i que havia estat beneficiària del projecte, que actualment viu de manera independent, així com amb una educadora social del centre, que han permès aprofundir sobre la importància que té per a les persones en situació de sense llar poder accedir al transport públic en el seu dia a dia.

La conversa ha posat de manifest que el transport públic és una eina essencial perquè els ciutadans puguin desenvolupar les activitats de la vida quotidiana com estudiar, treballar o mantenir la xarxa social, i especialment per les persones en situació de sense llar que han d’accedir a diversos recursos públics distribuïts per tota la ciutat de Barcelona i la seva àrea metropolitana. A més a més, l’accés al transport permet gaudir d’activitats complementàries que incideixen directament en la seva recuperació ja que enforteixen els lligams socials i amb la comunitat.

A la reunió també s’ha comentat el positiu impacte del projecte sobre l’ocupabilitat: en 10 mesos (de gener a octubre de 2019) l’augment de la taxa d’ocupació ha estat del 12%, aconseguint que el 42% de les persones ateses en acabar els seu procés als programes tinguin feina. Durant aquest període també hi ha hagut un increment en l’evolució de persones amb ingressos econòmics del 15% (cal mencionar que enguany s’ha produït un increment de persones que accedeixen als centres amb ingressos econòmics, degut a un increment de prestacions). En total surten amb recursos econòmics el 76% de les persones ateses.

Sant Joan de Déu Serveis Socials, Barcelona, entitat que enguany compleix 40 anys, té com a missió fer possible la recuperació de les persones en situació de sense llar, mitjançant l’atenció integral centrada en la persona i l’acompanyament en el seu camí cap a la recuperació de la plena autonomia, sent una referència en aquest àmbit a la ciutat de Barcelona.

Concretament, aquesta entitat atén cada any més de 500 persones, el que representa el 14% de la totalitat de les persones en situació de sense llar a la ciutat, segons l’últim informe de Diagnosi de la XAPSLL (Xarxa d’Atenció a Persones Sense Llar). Per la seva banda, l'Obra Social Sant Joan de Déu té com a missió la millora social i la canalització de la Solidaritat de la societat cap als diversos centres i projectes solidaris, així com desenvolupar programes de sensibilització i donar suport administratiu a la resta de centres de Sant Joan de Déu pel que fa a la captació de donacions.

Amb aquesta col·laboració, que s’emmarca en les actuacions que totes dues companyies realitzen com empreses socialment responsables, TRAM i Moventia sumen i alineen els seus valors pel que fa al compromís amb la societat i les persones, així com la promoció de la mobilitat sostenible i segura, amb els valors de Sant Joan de Déu. D’aquesta manera, faciliten l’accés a la mobilitat de persones en situació de sense llar mitjançant una aportació econòmica que permet finançar el 100% del cost dels títols de transport que s’utilitzen durant un any.

El projecte, impulsat per Sant Joan de Déu Serveis Socials - Barcelona, té com a objectiu donar accés gratuït a l’ús del transport públic a la ciutat de Barcelona i rodalia a les persones en situació de sense llar acollides als diferents programes d’atenció directa que porta a terme l’entitat, per tal que puguin assistir a les seves activitats formatives, de treball o recerca de feina, visites mèdiques, per recuperar la xarxa de relacions socials i familiars, per realitzar activitats de reforç de socialització (com ara d’oci i culturals) i qualsevol altre tipus de gestió i activitat coordinada amb els tècnics de Sant Joan de Déu perquè els ajudin a recuperar les regnes de la seva vida.

  VEURE MÉS

TRAM s’apunta al Black Friday i ofereix un 20% de descompte en totes les comandes de qualsevol producte adquirit a la botiga online entre el proper divendres dia 29 de novembre i fins dilluns, 2 de desembre. Només caldrà aplicar el codi promocional #TramBF.

La botiga es nodreix de productes concebuts a partir d’un concurs d’idees amb estudiants de disseny gràfic en col·laboració amb professionals del sector i altres productes relacionats amb la història de TRAM. Termos, tasses, llibretes i bosses de cotó amb el logotip de TRAM; jocs de taula memorístics amb imatges del servei; estores per posar a l’entrada de casa amb el dibuix d’un tramvia; vinils per decorar la paret amb l’skyline de l’àrea de Barcelona, paraigües, coixins, tramvies de joguina o unes elegants i senzilles boles de Nadal de TRAM, són alguns dels articles que es poden trobar.

A més, entre els compradors que aprofitin les ofertes del Black Friday, TRAM sortejarà vuit passis anuals de la Fundació Joan Miró i vuit del Centre de Cultura Contemporània de Barcelona (CCCB).

Joves creadors i professionals reconeguts “Marca Barcelona”

La botiga de TRAM ha estat pionera a Catalunya, i la primera de l’Estat en vendre marxandatge relacionat amb els tramvies, i s’inspira en altres botigues d’operadors ferroviaris com Londres o Nova York on és habitual trobar botigues online d’articles de transport públic. Neix, per tant, amb l’objectiu d’oferir productes originals i variats que promouen els valors de TRAM: comoditat, eficiència i sobretot, la cura i preservació pel medi ambient.

Els productes que ofereix la botiga online s’inspiren en alguns casos en les idees aportades per estudiants de disseny gràfic en un concurs convocat pel TRAM durant el curs 2014-2015, per trobar les propostes més originals i creatives i que millor plasmessin els valors d’aquest servei públic.

A més, part del catàleg de la botiga online ha sorgit d’una pluja d’idees feta per un grup de treballadors de TRAM amants del món ferroviari i que, de forma desinteressada, van participar en la creació del catàleg. Així, l’original catifa del tramvia o el joc de memòria són propostes dels treballadors. A banda d’esdevenir un referent del marxandatge ferroviari entre col·leccionistes i amants d’aquests objectes, amb aquesta botiga online, TRAM dona visibilitat a dissenys inspirats en propostes de joves promeses i de noms ja reconeguts del disseny gràfic català, tot exportant la “Marca Barcelona” arreu.

  VEURE MÉS

Amb motiu de les festes de Nadal, el servei de TRAM modificarà els seus horaris i els adaptarà a la demanda prevista pels dies 1, 5, 6, 8, 15, 22, 24, 25, 26 i 31 de desembre de 2019 i, 1, 5, 6 i 12 de gener de 2020.

Així, un any més, el dilluns 24 de desembre, el servei finalitzarà a les 22.00 hores en tota la xarxa de TRAM. La nit del dia de Nadal, del 25 al 26 de desembre, s’oferirà circulació tant a Trambaix com a Trambesòs fins a les 02.00 hores. I el dia de Sant Esteve, 26 de desembre, s’establiran freqüències de pas de diumenge fins a les 00.00 hores.

Durant la nit de Cap d’any, 31 de desembre, hi haurà tramvies circulant ininterrompudament amb freqüències de 15 minuts al tronc comú de les línies T2 i T3 a Trambaix, entre les 22.00h i les 05.00h. A Trambesòs, a la línia T4 la freqüència serà de 20 minuts i a la T5 de 30 minuts també entre les 22.00h i les 5.00h. La resta de l’horari serà l’habitual. Pel que respecta al dia 1 de gener, s’establiran freqüències de pas de diumenge fins a les 00.00 hores.

A més, el dies 1, 5, 6, 8, 15 i 22 de desembre i el dia 12 de gener s’establiran freqüències de pas de dissabte fins les 00.00 hores coincidint amb l’horari comercial i l’inici del període de rebaixes d’hivern.

TRAM recorda que el dia 5 de gener hi haurà freqüències de pas de dissabte fins les 02.00h però es poden veure modificades segons el recorregut de les cavalcades de Reis dels diferents municipis de la xarxa.

  VEURE MÉS

TRAM estrena avui la campanya Fem-ho fàcil de bones pràctiques per viatjar en tramvia, que recull sis consells de comportament per millorar l’experiència de viatge de les persones usuàries.

“Ens agafem a les barres quan viatgem drets” per evitar caigudes, “Ens distribuïm al llarg de l’andana i dins del tramvia” per accedir més fàcilment, “Pleguem els seients abatibles quan el tramvia va ple” per optimitzar l’espai, “Deixem sortir abans d’entrar” per agilitzar l’accés, “Després del senyal acústic, no entrem ni sortim” per evitar incidents i “Entrem, facilitem el pas i validem” per deixar entrar a tothom en el temps previst de parada son els consells que s’apleguen sota el lema #FEMHOFACIL (per ordre a les imatges adjuntes).

Després d’estudiar i detectar les dificultats que poden tenir els usuaris i usuàries del tramvia a l’hora de viatjar, TRAM proposa les diferents accions que afavoriran la comoditat i la seguretat a les andanes i dins dels combois. Els missatges es distribuiran a les parades, a l’interior dels tramvies i als diferents canals online de TRAM.

Més persones usuàries, més convivència

El Tramvia de Barcelona ha realitzat més de 29 milions de viatges durant el 2018, la xifra més alta des de l’entrada en servei de TRAM i espera superar-los aquest any 2019.

És l’augment d’afluència de persones usuàries a les instal·lacions tramviàries el que fa que sigui més important que mai recordar els consells de comportament per facilitar l’accés i el viatge. La comoditat i l’atenció a les persones usuàries son alguns dels aspectes més ben valorats i TRAM vol mantenir aquesta percepció.

  VEURE MÉS

TRAM participarà a l’Expoelectric, l’esdeveniment més important de vehicles elèctrics del sud d’Europa, que tindrà lloc al passeig de Lluís Companys de Barcelona el cap de setmana del 2 i 3 de novembre. TRAM hi serà present amb un estand propi per explicar la infraestructura i el funcionament del Tramvia de Barcelona amb una sèrie d’activitats pensades per a tots els públics.

Amb l’activitat “El memory de TRAM”, els més petits es podran divertir aprenent les parts del tramvia. Amb el concurs “Què saps de TRAM?” -que s’anirà repetint durant el dia- les persones participants a través dels seus dispositius mòbils hauran de respondre una sèrie de preguntes relacionades principalment amb els aspectes d’energia i del tramvia. En aquest concurs, tots els participants rebran una bossa de TRAM i les persones guanyadores tindran un regal més especial. A més, totes les persones que visitin l’estand de TRAM podran recollir retallables de l’estructura d’un tramvia per muntar, dedicat als més petits.

La mostra més important de vehicles elèctrics

Amb Expoelectric, l’esdeveniment més important de vehicles elèctrics del sud d’Europa, Barcelona es situa com la capital europea de la mobilitat elèctrica. Un esdeveniment que, durant el proper cap de setmana, aproparà un any més el vehicle de zero emissions i les últimes tecnologies d’estalvi energètic a la ciutadania amb activitats lúdiques i divulgatives, totalment gratuïtes i per a tots els públics.

Expoelectric és una iniciativa organitzada per la Generalitat de Catalunya a través de l’Institut Català d’Energia (ICAEN), l’Ajuntament de Barcelona, la Diputació de Barcelona, el Col·legi d’Enginyers Tècnics Industrials de Barcelona i l’Àrea Metropolitana de Barcelona.

  VEURE MÉS